لوازم یدکی حقی | فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی مشهد +ارسال فوری
یدکی حقی مشهد بین پیروزی 34و36 تماس و سفارش 09153101311
قطعات مصرفی خودرو و زمان تعویض هر قطعه

به هر قطعه ای که بعد از مدت زمان مشخص نیاز به تعویض دارد و حتی در صورت بهترین شرایط نگهداری نمی توان دائما بر روی خودرو باشد قطعه مصرفی می گویند. در خودورهای سواری بسته به برند خودرو و مدل تفاوت زیادی بین قطعات مصرفی هست . مثلا تویوتا یاریس بجای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می کند که این یعنی نیازی به تعویض نیست.  لیست قطعات مصرفی و زمان مناسب تعویض هر کدام در زیر آمده است. بهتر است با مکانیک متخصص در زمینه خودروی خود در مورد زمان تعویض دقیق هر قطعه مشورت کنید و یا در مورد قطعاتی که تنها در خودروی شما مصرفی هستند اما در سایر خودروها تفاوت دارند کسب تکلیف کنید. 

1- لاستیک : به جرات مهمترین قطعه مصرفی خودرو لاستیک مخصوصا لاستیک های جلو هستند . هر اتفاقی برای خودروی شما بیافتد بازهم به بدی ترکیدن لاستیک جلو در سرعت 120 کیلومتر در ساعت نیست! 

بهتر است هر 80 هزار کیلومتر و یا نهایتا هر 3سال لاستیک عوض شود. حتی در صورتی که هنوز عاج لاستیک مشخص است . در صورتی که لاستیکی صاف وبدون عاج دارید اولین کاری که باید بکنید تعویض لاستیک است. 

 

2- لنت ترمز : در صورتی که ترمز دیسکی دارید هر 20 هزار کیلومتر و در صورت کاسه ای بودن هر 80 هزار کیلومتر . عدم تعویض لنت در زمان مناسب هزینه ای بسیار زیاد برای شما خواهد داشت. تعویض دیسک چرخ هیچ خودروی حتی پراید دیگر با کمتر از یک میلیون تومان ممکن نیست. 

3- تسمه ها: هر 50-60 هزار کیلومتر در صورتی که از برند عالی و جنس مرغوب استفاده کنید . تعویض تسمه دینام و تسمه تایم بسیار مهم است و در مقاله ای جدا این موضوع برای شما مطرح شده است. 

4- دیسک و صفحه : در صورتی که از برند مناسبی استفاده کنید و در کلاچ گیری عادات بد نداشته باشید می توانید حداقل 60 هزار کیلومتر و در صورت حرفه ای بودن راننده حتی 120 هزار کیلومتر از دیسک و صفحه خودروی خود استفاده کنید . در صورت وجود لرزش هنگام شروع حرکت یا بد عوض شدن دنده ها و یا کاهش کشش خودرو بهتر از به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید. 

5- روغن ها و مایعات خودرو: روغن موتور هر 5 ال 6 هزار کیلومتر بسته به نوع روغن باید عوض شود . روغن های برند نا معتبر و بدون برند تنها مدت زمان کوتاهی خاصیت خود را حفظ می کنند و بهتر است زودتر تعویض شود. روغن گیربکس هر 60 هزار کیلومتر باید حتما عوض شود. روغن ترمز با تست مخصوص و نهایتا هر  2-3 سال باید تعویض گردد. روغن هیدرولیک 4-5 سال نهایتا می تواند خاصیت خودش را حفظ کند و باید تعویض شود. 

توجه کنید تمامی فیلتر ها باید همزمان با روغن موتور عوض شوند اما در صورتی که محیطی پر گرد و خاک رانندگی می کنید هر 3 هزار کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید. 

6- شمع و وایر : سیستم جرقه زنی هر 20 هزار کیلومتر نیاز به بازبینی و در صورت خرابی یا عملکرد نامناسب نیاز به تعویض دارد. 

 

7- جلوبندی : نهایتا 80 هزار کیلومتر شما باید تمامی قطعات جلوبندی خود را عوض کنید. در صورتی که صداهای ناهنجار و لرزش کابین دارید بهتر است زودتر نسبت به رفع آن اقدام کنید. هزینه های شکستن تنها یک کمک فنر می تواند بسیار وحشتناک باشد. 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.