لوازم یدکی حقی | فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی در مشهد
لوازم یدکی حقی مشهد
حجم آب رادیاتور برلیانس سری 300 ⚙️ بهترین ضدیخ و روش هواگیری

در برلیانس‌های سری ۳۰۰، شناخت حجم دقیق آب رادیاتور، انتخاب ضدیخ مناسب و انجام هواگیری اصولی اهمیت زیادی دارد. ترکیب درست مایع خنک‌کننده از افزایش دما، استهلاک قطعات و نشتی جلوگیری می‌کند. این مطلب به‌صورت خلاصه مهم‌ترین نکات مربوط به حجم آب، بهترین ضدیخ و روش صحیح هواگیری را توضیح می‌دهد.

حجم آب رادیاتور برلیانس 330 و 320 چقدر است

حجم کل مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور + ضدیخ) در برلیانس‌های سری ۳۰۰ یعنی H330 و H320 حدود ۷٫۷ لیتر است. یعنی وقتی سیستم کاملاً خالی باشد (رادیاتور اصلی، شیلنگ‌ها، موتور، قمقمه و حتی رادیاتور بخاری)، برای پر شدن کامل مدار حدود ۷٫۷ لیتر مایع نیاز دارید. 

نکته مهم این است که رادیاتور بخاری برلیانس 330 اصلی و رادیاتور بخاری برلیانس 320 اصلی هم جزئی از همین مدار خنک‌کننده هستند؛ یعنی اگر این قطعات تعویض شوند یا خالی شده باشند، موقع پر کردن مایع خنک‌کننده باید حواست باشد که حجم بیشتری برای پر شدن کامل سیستم نیاز است و بعد از چند دقیقه کار کردن موتور، دوباره سطح آب در قمقمه را چک و تنظیم کنی.

چند لیتر ضدیخ برای برلیانس 330 و320 لازم است

با توجه به اینکه حجم کل مدار خنک‌کننده حدود ۷٫۷ لیتر است، معمولاً برای شرایط آب‌وهوایی ایران، ترکیب زیر پیشنهاد می‌شود:

  • حدود ۳٫۵ تا ۴ لیتر ضدیخ خالص

  • مابقی تا ۷٫۷ لیتر، آب مقطر

این ترکیب چیزی نزدیک به محلول ۵۰٪ ضدیخ و ۵۰٪ آب مقطر است که هم در برابر یخ‌زدگی و هم در برابر جوش آوردن و خوردگی، محافظت خوبی به موتور برلیانس ۳۳۰ و ۳۲۰ می‌دهد.

اگر بخشی از مایع قبلی داخل مدار مانده باشد (مثلاً سیستم کامل تخلیه نشده)، طبیعتاً حجم ضدیخ جدید کمی کمتر می‌شود، اما برای تعویض اصولی، بهتر است سیستم تا حد ممکن تخلیه و بعد با ترکیب تازه پر شود.

حجم اب و ضدیخ مناسب رادیات برلیانس 330 و 320

نسبت ضدیخ به آب مقطر برلیانس 330 و 320

برای عملکرد صحیح سیستم خنک‌کاری در برلیانس 330 و 320، بهترین ترکیب مایع خنک‌کننده معمولاً ۵۰ درصد ضدیخ و ۵۰ درصد آب مقطر است. این نسبت باعث می‌شود موتور در برابر یخ‌زدگی، جوش‌آوردن و خوردگی داخلی محافظت کامل داشته باشد.

هنگام انتخاب ضدیخ مناسب برای این خودروها، می‌توانید از منابع تخصصی مرتبط با لوازم یدکی برلیانس h330 و لوازم یدکی برلیانس h320 مشخصات ضدیخ‌های سازگار را بررسی کنید. معمولاً ضدیخ‌های استاندارد همین نسبت ۵۰‐۵۰ را برای بیشترین کارایی توصیه می‌کنند و این مقدار برای محافظت از قطعاتی مانند واترپمپ، رادیاتور، شیلنگ‌های سیستم خنک‌کننده و مخزن انبساط کاملاً مناسب است.

در مناطق بسیار گرم که احتمال یخ‌زدگی وجود ندارد، می‌توان نسبت را اندکی تغییر داد و از ۴۰ درصد ضدیخ و ۶۰ درصد آب مقطر استفاده کرد تا قدرت خنک‌کنندگی کمی افزایش یابد. البته پیشنهاد می‌شود نسبت ضدیخ از این مقدار کمتر نشود تا خاصیت ضدخوردگی سیستم حفظ شود.

بهترین ضدیخ برای برلیانس 330 و 320

برای برلیانس‌های سری ۳۰۰ بهتر است از ضدیخ‌هایی با این ویژگی‌ها استفاده شود:

  • پایه آلی یا OAT / HOAT (ضدیخ‌های نسل جدید، معمولاً با رنگ سبز، آبی یا صورتی)

  • فاقد سیلیکات و فسفات‌های مضر برای آلیاژهای آلومینیومی

  • دارای استاندارد معتبر (استاندارد ملی ایران، یا معادل استانداردهای اروپایی/خودروسازان معتبر)

  • ترجیحاً از برندهای شناخته‌شده‌ی موجود در بازار ایران

معمولاً ضدیخ‌های با عبارت‌هایی مثل long life یا extended life، در صورت استاندارد بودن، برای برلیانس ۳۳۰ و ۳۲۰ انتخاب مناسبی هستند؛ فقط مهم است که هر بار از یک نوع و یک برند ثابت استفاده شود و از مخلوط کردن چند ضدیخ مختلف خودداری شود.

نحوه تعویض ضدیخ و آموزش هواگیری برلیانس 330 و 320

  1. تخلیه مایع قدیمی

    • موتور کاملاً سرد باشد.

    • درِ قمقمه (منبع انبساط) را باز کن.

    • درپوش تخلیه رادیاتور یا پایین‌ترین شیلنگ را باز کن تا مایع خارج شود.

    • اگر امکانش هست، پیچ تخلیه بلوک موتور هم باز شود تا تخلیه کامل‌تر انجام گردد.

  2. بستن مسیر تخلیه

    • بعد از خالی شدن مدار، درپوش یا شیلنگ‌ها را به‌دقت و محکم سر جای خود ببند.

  3. پر کردن با ترکیب جدید ضدیخ + آب مقطر

    • ضدیخ و آب مقطر را طبق نسبت مورد نظر (مثلاً ۵۰–۵۰) مخلوط کن.

    • مخلوط را آرام‌آرام داخل قمقمه بریز تا مخزن تا خط MAX پر شود.

نحوه تعویض ضد یخ برلیانس 320 و 330

  1. هواگیری اولیه

    • موتور را روشن کن و اجازه بده درجا کار کند.

    • شیر بخاری را روی گرم‌ترین حالت بگذار تا رادیاتور بخاری هم وارد مدار شود.

    • معمولاً روی برخی مدل‌ها پیچ هواگیری روی رادیاتور یا روی هوزینگ ترموستات وجود دارد؛ آن را کمی باز می‌کنند تا حباب هوا خارج و مایع یک‌دست شود، سپس می‌بندند.

  2. رسیدن به دمای کاری

    • صبر کن تا فن رادیاتور یکی دو بار روشن و خاموش شود؛ در این مدت سطح مایع در قمقمه را زیر نظر داشته باش.

    • اگر سطح پایین آمد، مقداری از همان مخلوط را اضافه کن.

  3. چک نهایی

    • بعد از خاموش کردن موتور و خنک شدن، دوباره سطح مایع را کنترل کن؛ اگر زیر MIN است، کمی دیگر اضافه کن.

    • اتصالات، مهره‌ها و شیلنگ‌ها را از نظر نشتی بررسی کن.

این روش برای هر دو مدل برلیانس 330 و 320 مشابه است؛ فقط ممکن است محل دقیق پیچ هواگیری یا شکل هوزینگ کمی متفاوت باشد.

چرا آب رادیات کم می‌شود برلیانس 330 و 320

کاهش سطح آب رادیاتور در برلیانس ۳۳۰ و ۳۲۰ معمولاً به یکی از دلایل زیر برمی‌گردد:

  1. نشتی در شیلنگ‌ها یا بست‌ها

    • شیلنگ‌های بالایی و پایینی رادیاتور، شیلنگ قمقمه، و شیلنگ‌های بخاری اگر ترک خورده یا شل شوند، باعث نشتی جزئی می‌شوند که معمولاً لکه‌های سفید/جرم دور اتصالات دیده می‌شود.

  2. خرابی قمقمه یا درب قمقمه

    • ترک روی قمقمه یا خرابی سوپاپ درب قمقمه باعث می‌شود تحت فشار، بخار و آب از آن خارج شود.

  3. نشتی از رادیاتور اصلی یا رادیاتور بخاری

    • سوراخ شدن رادیاتور اصلی یا رادیاتور بخاری باعث کم شدن تدریجی آب می‌شود؛ نشتی بخاری معمولاً به صورت خیس شدن کف سمت شاگرد و بخار شیشه جلو خود را نشان می‌دهد. 

  4. خرابی واشر سرسیلندر

    • اگر آب وارد سیلندر یا روغن شود، کم شدن مایع خنک‌کننده همراه با نشانه‌هایی مثل دود سفید، شیر شدن روغن موتور یا جوش آوردن مداوم دیده می‌شود.

در صورت مشاهده‌ی کم شدن مداوم آب، بهتر است از یک تعمیرکار آشنا با لوازم یدکی برلیانس کمک بگیری و در صورت نیاز از فروشگاه‌های معتبری مثل لوازم یدکی حقی قطعات اصلی (قمقمه، درب، شیلنگ، رادیاتور و …) را تهیه کنی تا مشکل به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود.

علت بالا رفتن دمای برلیانس 330 و 320

بالا رفتن دمای موتور در این خودروها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • کم بودن سطح مایع خنک‌کننده (نشتی یا هواگیری ناقص)

  • گیر کردن ترموستات در وضعیت بسته

  • ضعیف شدن واترپمپ و کاهش گردش آب در مدار

  • گرفتگی پره‌های رادیاتور به دلیل رسوب داخلی یا کثیفی بیرونی (حشرات، گل‌ولای، …)

  • عمل نکردن فن رادیاتور (خرابی فن، رله، فیوز یا سنسور دما)

  • استفاده از ضدیخ نامناسب یا رقیق‌شده که توان خنک‌کنندگی و ضدجوش بودن کافی را ندارد

به‌محض دیدن بالا رفتن غیرعادی دما (بیشتر از حد وسط، روشن شدن چراغ هشدار یا جوش آوردن)، باید خودرو را متوقف و بعد از خنک شدن موتور، سطح آب، نشتی‌ها و عملکرد فن بررسی شود؛ ادامه رانندگی با دمای بالا می‌تواند به واشر سرسیلندر و حتی خود موتور آسیب جدی بزند.

قیمت قمقمه رادیات برلیانس 330 و 320

قیمت قمقمه رادیاتور و درب رادیاتور برلیانس 330 و 320

قمقمه یا همان مخزن انبساط در برلیانس‌های 330 و 320 معمولاً طراحی مشترکی دارد و برای هر دو مدل استفاده می‌شود. این قطعه همراه با درب رادیاتور، به‌صورت جداگانه در بازار لوازم یدکی قابل تهیه است و بسته به نوع کیفیت و برند، قیمت‌ها متغیر خواهند بود.

قمقمه / مخزن انبساط برلیانس H320 و H330

قیمت این قطعه اغلب در محدوده ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون تومان قرار دارد. اختلاف قیمت معمولاً به دلیل تفاوت در کیفیت ساخت، نوع پلاستیک، و اینکه قطعه اصلی باشد یا نمونه‌های شرکتی و متفرقه ایجاد می‌شود.

درب رادیاتور برلیانس 330 و 320

درب رادیاتور نیز با توجه به مدل و کیفیت، بازه قیمتی متفاوتی دارد. نسخه‌های معمولی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارند و نمونه‌های باکیفیت‌تر یا برندهای معتبر ممکن است تا حدود ۸۰۰ هزار تومان هم برسند.

با توجه به نوسان قیمت ارز و تفاوت میان برندهای موجود در بازار، نرخ این قطعات معمولاً ثابت نیست و ممکن است در بازه‌های مختلف تغییر کند. به همین دلیل، بهتر است پیش از تهیه قطعه، از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. اگر مخاطب بخواهد بداند هزینه این قطعات در مقایسه با ارزش کلی خودرو چقدر توجیه دارد، مطالعه مقاله ارزش خرید برلیانس 330 می‌تواند تصویر روشن‌تری از شرایط نگهداری و هزینه‌های مرتبط ارائه کند.

 

نظرات کاربران

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.